Nave de pasageri

Navele de pasageri sunt nave de transport persoane care transporta mai mult de 12 pasageri. Aceasta limita este valabila in toata Uniunea Europeana, legislatia care reglementeaza acest tip de nave fiind valabila in toate tarile UE.

Regulile societatilor de clasificare referitoare la navele de pasageri s-au modificat de multe ori in ultimii ani in sensul inaspririi lor, astfel incat, astazi, protectia pasagerilor este asigurata intr-o masura mult mai mare.

De aceea nivelul dotarilor de siguranta a crescut continuu in ultimii ani odata cu complexitatea echipamentelor ce asigura acest lucru.

Diversitatea acestor nave este foarte mare in functie de dimensiuni, zona de navigatie, tipul si durata voiajului, nivelul de confort, etc. Astfel, sunt de la nave de pasageri de croaziera (de la cateva zile la cateva saptamani), care asigura tot confortul necesar unei perioade indelungate, pana la nave de pasageri ce fac voiaje de o zi, sau cateva ore. Cu cat voiajul este mai scurt cu atat dotarile necesare si elementele de confort sunt mai reduse.
In ultima perioada au fost introduse si reguli de amenajare pentru persoane cu dizabilitati, dotarile pentru acestea (usi de acces marite, culoare marite, toalete specifice, etc) fiind absolut obligatorii la navele nou construite.

Navele de pasageri sunt construite din ce in ce mai des in varianta catamaran. Aceasta varianta asigura o stabilitate in exces, ceea ce duce la cresterea confortului pasagerilor prin micsorarea unghiurilor de inclinare.
De asemenea aceasta varianta de constructie permite suprafete mai mari destinate amenajarilor la aceleasi deplasamente.

In Romania constructia de nave de pasageri este aproape inexistenta. Transportul regulat de pasageri se mai face astazi doar in Delta Dunarii datorita lipsei altor cai de acces. Se constata in ultima vreme cateva incercari de a construi nave de pasageri (la Galati – SPAT SA si Tulcea) pentru unii operatori de turism, operatorii de transport regulat folosind in acest scop nave mai vechi.

Se constata de asemenea prezenta tot mai frecventa pe Dunare a navelor de pasageri de mari dimensiuni ce realizeaza croaziere pe Dunare de la Viena sau Budapesta pana in Delta Dunarii sau chiar Constanta.

In ceea ce priveste insa infrastructura necesara acestui tip de nave situatia nu se prezinta deloc bine. Pontoanele de acostare sunt in general necorespunzatoare ca dimensiuni si facilitati: apa potabila, energie electrica, ateliere de interventie rapida, etc.

In functie de dimensiuni, capacitati de transport si de durata voiajelor , echipajele navelor de pasageri pot avea de la 2-3 membri pana la cateva zeci, cele care asigura toate serviciile pe pasagerele de croaziera.