Ambarcatiunile de agrement, de la constructie la punerea pe piata, sunt reglementate unitar, la nivel european, de o directiva , care a fost transcrisa in legislatia romaneasca prin HG 2195.
In principal ele se caracterizeaza prin destinatia clara, si anume pentru uzul personal, in scop de agrement, in “timpul liber”. Orice alta destinatie, de la inspectie si control, la activitati specifice, care induc aspectul comercial al activitatii, transforma barca intr-una de serviciu.
Diferenta fundamentala, ca abordare, intre cele doua categorii este data de regulile de constructie aplicate.
Daca pentru barci de agrement regulile de respectat sunt prinse intr-un set de standarde armonizate, valabile pe intreg teritoriul Uniunii Europene, pentru celelalte tipuri ( de serviciu), regulile de constructie sunt regulile oricarei Societati de Clasificare, membra a IACS. ( de ex. Lloyd Register, Det Norske Veritas, Bureau Veritas, etc ).
Barcile de agrement sunt definite ca ambarcatiuni cu lungimi cuprinse intre 2,5 si 24 m, masurate conform standardelor armonizate aplicabile, si care au ca destinatie utilizarea in scopuri sportive si recreative.
Propulsia acestor barci poate fi manuala, cu vasle sau zbaturi, si cu motor. Cele din urma se impart in doua categorii, cu motor outboard sau cu motor inboard. Cele cu motor inboard pot fi cu propulsor orientabil ( sterndrive) sau cu linie de axe, in cazul propulsiei cu elica, sau cu propulsor tip jet.
Punerea pe piata a barcilor se face numai daca acestea nu pun in pericol siguranta si sanatatea persoanelor, a mediului si a proprietatii, atunci cand sunt construite si intretinute corespunzator.
Inainte de introducerea pe piata a barcii producatorul trebuie sa aplice procedurile standardelor. In acest scop se vor respecta toate indicatiile organismului notificat, responsabil de introducerea pe piata a ambarcatiunii de agrement. Organismul notificat va intocmi un raport de conformitate cu privire la evaluarea efectuata si va informa persoana care introduce produsul pe piata asupra obligatiilor sale. Acea persoana va intocmi o declaratie de conformitate si va aplica marcajul CE pe produs, insotit de numarul distinctiv al respectivului organism notificat.
Proiectarea si constructia de barci de agrement se face in functie de categoria de proiectare , de la A la D ( patru categorii), fiecare categorie fiind definita de conditiile de vant si val in care are loc navigatia.
Toate barcile de agrement trebuie sa aiba marcajul CE. Acesta se aplica in mod vizibil, lizibil si durabil direct pe ambarcatiuni. Marcajul CE trebuie sa fie asociat cu numarul de identificare al organismului notificat responsabil pentru implementarea procedurilor prevazute.
De asemenea, barcile de agrement trebuie sa aiba marcat, in acelasi mod ca si marcajul CE, numarul CIN. Acesta este o insiruire de 14 caractere alfanumerice care codifica in ordine, tara producatorului, codul firmei, modelul ambarcatiuni, anul proiectarii si luna si anul constructiei.